Soort Producenten

Het merk vormt het dominante element in de presentatie en de benaming van de wijnen van de Champagne. In tegenstelling tot de andere wijnbouwstreken gaat het daar om de herkomstbenaming (Sancerre, Meursault, Chateau-Neuf-du-Pape). De reden? Heel simpel, in veel wijnbouwgebieden wordt het onderscheidende criterium gevormd door het herkomstgebied -een streek, district, gemeente of zelfs wijngaard. Daarentegen produceert men in Champagne wijnen die zijn samengesteld uit verschillende druivenrassen, uit een zelf te bepalen deel van de 321 wijnbouwgemeenten en uit meerdere oogstjaren. Het is hier juist de “samensteller” de producent, die zich naar de consument onderscheid.

In Champagne wordt de basis gevormd door twee groeperingen. Enerzijds de wijngaardbezitters, druivenkwekers en de druivenleveranciers. Anderzijds door de druivenkopers, champagnemakers en champage-verkopers. Door alle combinaties die in de loop der jaren zijn ontstaan heeft men elke groep een eigen code gegeven die terug te vinden is op het etiket van een champagne.

  • NM (Négociant-Manipulant): Champagnehuis dat druiven koopt om champagne te maken.
  • RM (Récoltant-Manipulant): Wijnboer die druiven levert aan champagnehuizen, maar ook zelf champagne maakt.
  • RC (Récoltant-Coopérateur): Wijnboer die zijn champagne door een coöperatie laat maken, maar onder zijn eigen naam.
  • SR (Société de Récoltants): Firma van twee of meer wijnboeren die grond delen en hun champagne onder meer dan één merknaam op de markt brengen.
  • CM (Coopérative de Manipulation): Coöperatie van wijnboeren, die ook zelf champagne onder een eigen label maken.
  • MA (Marque Auxiliaire): Merknaam in eigendom van een koper (bijvoorbeeld een restaurant, supermarkt of wijnhandelaar).
  • ND (Négociant-Distributeur): Leverancier van champagne die hij niet zelf gemaakt heeft.
    Terugpijl